geïnteresseerde?!?

dynamische liefden
dynamische liefden
kracht van denken
kracht van denken

Filosofie

Sowieso zien we allemaal hetzelfde. Kromme lijnen?

Filosofie pagina

Alles wat echt is en bestaat, kun je zien, pakken, voelen, ruiken of horen. 
We noemen dit gemakshalve zintuiglijk waarnemen. 
Betekent het dan dat alles wat je met je zintuigen waarneemt ook echt bestaat?

"Papa, wat is het verschil tussen een eenhoorn en een kangoeroe?", klonk het aan de ontbijttafel. 
"Nou?". "Ja ... eenvoudig, een eenhoorn bestaat niet en een kangoeroe wel."

De eenhoorn

"Echt wel, een eenhoorn is een soort paard met een lange, 
witte gedraaide hoorn, die midden uit zijn voorhoofd groeit en
een kangoeroe leeft in Australie?", antwoordde ze.

Volwassenen en wetenschappers zeggen dat de eenhoorn niet 
bestaat, het treedt alleen op in fantasieverhalen. Een verzinsel 
dus, of misschien toch niet? Hoe kun je nu weten of iets een 
verzinsel is of echt bestaat? 
Als je jezelf ooit deze vraag hebt gesteld, ben je aardig op 
weg een goede filosoof te worden.

Met ingang van augustus 2006 zijn we op onze hoofdvestiging gestart met een gymnasiumafdeling waarin het nieuwe vak filosofie aangeboden wordt.

Ons doel daarin is tweeledig; enerzijds brugklasleerlingen vertrouwd maken met het vak filosofie, waarin een aantal 'klassieke' filosofen terloops aan bod komen, anderzijds leerlingen leren hun denkvermogen te ontwikkelen. Leerlingen hebben vaak originele denkbeelden. Door vrij te kunnen praten over een onderwerp als de eenhoorn worden zij zich van hun denkbeelden bewust en kunnen zij met behulp van argumenten zelf een oordeel vormen. Filosoferen met kinderen betekent wezenlijk niets anders dan met elkaar van gedachten wisselen over onderwerpen die kinderen aanspreken.