geïnteresseerde?!?

dynamische liefden
dynamische liefden
kracht van denken
kracht van denken
Overall rapportage sociaal domein 2015
Overall rapportage sociaal domein 2015_WEB
pdf, 3MB

Gerelateerde informatie

Auteur(s)
Evert Pommer Jeroen Boelhouwer (red.)
Publicatiedatum
18 mei 2016
Aantal pagina's
420
ISBN/ISSN/anders
978 90 377 0788 5
Reeks
Publicatie
Volgnummer
2016-9

Overall rapportage sociaal domein 2015

Rondom de transitie

Overall rapportage sociaal domein 2015
Overall rapportage sociaal domein 2015_WEB
PDF, 3MB

Gerelateerde informatie

Auteur(s)
Evert Pommer  Jeroen Boelhouwer  (red.)
Publicatiedatum
18 mei 2016
Aantal pagina's
420
ISBN/ISSN/anders
978 90 377 0788 5
Reeks
Publicatie
Volgnummer
2016-

Nederlandse wetgevingArtikel 22 van de Grondwet draagt de overheid op om maatregelen te treffen ter bevordering van de volksgezondheid. Ook de artikelen 1 (gelijke behandeling), 10 (eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer), 11 (onaantastbaarheid van het menselijk lichaam) zijn aan de orde. De overheid heeft haar mensenrechtelijke verplichtingen op dit vlak vorm gegeven door nadere regelgeving zoals
de Kwaliteitswet Zorginstellingen,
Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg,
Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst,
de Wet klachtrecht cliënten zorgsector,
Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen en
de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen. Ook relevant zijn de strafrechtelijke bepalingen over lichamelijke mishandeling, seksueel misbruik en financiële uitbuiting. De Inspectie voor de Volksgezondheid is belast met het toezicht op de kwaliteit van zorg, preventie en medische producten.

Hoe krijg ik iets op de politieke agenda?

Petitie

Alle Nederlanders hebben het recht om bij de overheid (regering, het parlement, provincie of gemeente) een petitie in te dienen. Het wordt ook wel een verzoekschrift genoemd. In een petitie vragen de ondertekenaars aan de overheid om actie te ondernemen, bijvoorbeeld om een probleem op te lossen. Er is geen minimum aantal handtekeningen vereist, zoals bij het burgerinitiatief. Op www.petities.nl kan iedereen een petitie plaatsen, met het verzoek om die te steunen. Als de petitie bij de overheid is ingediend, hebben de indieners recht op een antwoord.

Burgerinitiatief

Een burgerinitiatief is een voorstel dat een kiesgerechtigde, met ondersteuning van 40.000 handtekeningen, kan indienen om een bepaald onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te laten plaatsen. Als het voorstel aan de vereisten voldoet, komt het onderwerp op de agenda van de Kamer.

Ook bij gemeenten en provincies kunnen de inwoners een burgerinitiatief indienen. Dan is de gemeenteraad of Provinciale Staten verplicht het onderwerp te behandelen. Hoeveel handtekeningen voor een burgerinitiatief nodig zijn, verschilt per gemeente en provincie. De griffier van de gemeente of provincie kan inwoners helpen bij het opstellen van een burgerinitiatief.

Demonstratie

Een demonstratie of betoging is een groep mensen die bij elkaar komen om ergens de aandacht op te vestigen of om ergens tegen te protesteren. Het recht om te demonstreren is wettelijk vastgelegd. Wel moet de demonstratie van tevoren worden aangemeld bij de burgemeester van de gemeente waar gedemonstreerd wordt. Voor een eenmansdemonstratie is aanmelden niet verplicht.

Referendum

Een referendum (of volksraadpleging) kan verschillende vormen aannemen. Het initiatief kan van de regering of van het parlement (of van de gemeente) uitgaan, maar het onderwerp van het referendum kan ook door de burgers zelf worden aangedragen. In dat laatste geval spreken we van een volksinitiatief. Momenteel kunnen alleen in gemeenten en provincies referenda worden gehouden als ze een gemeentelijke of provinciale referendumverordening hebben. Referenda zijn niet bindend, maar politieke partijen kunnen de uitslag wel overnemen.

 

Gemeentelijke rekenkamer

Gemeentelijke rekenkamers doen onderzoek naar doelmatigheiddoeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid, in Nederland. In 2006 dient elke gemeente dergelijk onderzoek uit te kunnen voeren, hetzij door een eigen rekenkamer of rekenkamerfunctie, hetzij in samenwerking met andere gemeenten.

De eerste gemeentelijke rekenkamer werd in 1996 in Delft ingesteld. Landelijke invoering volgde vanaf maart 2002 in het kader van het dualisme, waarmee de ontstane verweving tussen gemeenteraad en gemeentebestuur teruggebracht diende te worden. Essentie van het gemeentelijk dualisme is dat het college van B & W bestuurt, en dat de raad controleert en kaders stelt. Een belangrijk instrument voor de controletaak van de raad werd de gemeentelijke rekenkamer.

Het voornaamste verschil tussen een gemeentelijke rekenkamer en een rekenkamerfunctie is dat bij de laatste de gemeenteraad meer vrijheid heeft in de samenstelling. Zo is het bij een rekenkamerfunctie mogelijk dat ook raadsleden lid zijn.

Een gemeentelijke rekenkamer(funtie) kan bestaan uit enkele raadsleden, externe leden of een combinatie van beide, die benoemd worden door de gemeenteraad. Als er meerdere leden zijn spreekt men van een rekenkamercommissie, als er één lid is van een directeursmodel. De rekenkamer wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. De rekenkamer heeft een eigen budget om onderzoek uit te laten voeren.

Andere rekenkamers: de Algemene Rekenkamer en de Europese Rekenkamer.

De regionale rekenkamers in Nederland hebben zich verenigd in de NVRR, de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers & Rekenkamercommissies.

Externe links[bewerken]

Parlementaire democratie
youtube kanaal

  1. §1 Wat is politiek

    by R. Salden 4,097 views

    Bij het thema Parlementaire Democratie.

  2. 2

    §2.1 en 2.2 Politieke stromingen (1/2)

    by R. Salden 2,472 views

    Eerste video bij hoofdstuk 2 (politieke stromingen) van het thema parlementaire democratie in Thema's Maatschappijleer.

  3. 3

    §2.3 Politieke Stromingen (2/2)

    by R. Salden 2,530 views

    Uitleg bij §2.3 en het thema Parlementaire Democratie. Thema's Maatschappijleer VWO.

  4. 4

    §3 Politieke Partijen

    by R. Salden 1,340 views

    Extra uitleg bij §3 Politieke Partijen. Thema's Maatschappijleer VWO.

  5. 5

    §4 Verkiezingen

    by R. Salden 1,298 views

     

  6. 6

    §5.1 en 5.2 Regering en parlement

    by R. Salden 3,705 views

    Uitleg over de taken van kabinet, regering en parlement. De rechten van het parlement.…

Vergadering bijwonen

Kamervergadering bijwonen

Eerste Kamer

Iedere dinsdag wordt er in de Eerste Kamer vergaderd. Daarbij kunt u aanwezig zijn. De Eerste Kamer heeft een beperkte publieke tribune. Daarop kunnen maximaal 35 personen de vergadering volgen. De eerste rij van de tribune is gereserveerd voor de pers. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Eerste Kamer.

Tweede Kamer

Iedereen die geïnteresseerd is, kan de openbare vergaderingen van de Tweede Kamer bijwonen. Op dinsdag, woensdag en donderdag vergadert de Kamer plenair. Op deze dagen en ook op maandag zijn er vergaderingen van commissies. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Tweede Kamer.

Gemeenteraadsvergadering bijwonen

De vergaderingen van de voltallige gemeenteraad zijn openbaar. Ook de vergaderingen van de raadscommissies zijn bijna altijd openbaar. Inwoners van de gemeente hebben het recht om – kort – in te spreken bij het agendapunt waarvoor ze zijn gekomen. Dat moet van tevoren worden aangemeld bij de raadsgriffier. In veel gemeenten kan de vergadering ook gevolgd worden via de lokale omroep of op internet. De vergaderstukken zijn openbaar en kunnen van de gemeentewebsite gedownload worden.

Statenvergadering bijwonen

Een vergadering bijwonen van Provinciale Staten is vergelijkbaar met de procedure rondom een gemeenteraadsvergadering. Ook daar kan ingesproken worden. Bij een vergadering van de Tweede Kamer is dat niet mogelijk. Wie het toch probeert, wordt uit de vergaderzaal gezet.

 

Meer grip op geld