geïnteresseerde?!?

dynamische liefden
dynamische liefden
kracht van denken
kracht van denken

politieke termijn visie


politieke +

partij heeft programma - korte termijn 

pratij beoogt programma - lange termijn

party sluit deals - korte termijn
party handelt in eigen belang - lange termijn
party moet de motieven van de kiezers kennen als motief. - korte termijn
wetenschappelijke methoden om feiten vast te stellen. - zien van tijd is illusie = dualiteit - tijdigheid = waarheid simpel liefde

verwachte gevolgen
zelfreflectie zelfrespect waarden
onderhandelen resultaat
winst ledenmotief behoeften partijprogramma vervult
onderzoek mogelijkheden 

argumentatie voor politieke motieven/motivatie/argumentatie/feiten/meningen

Sociale wijkteams werken integraal in de buurt

ARTIKEL - 15 JUNI 2015

 

Buurtbewoners hebben vaak vragen op meerdere leefgebieden: over schulden, gezondheid en relatieproblemen bijvoorbeeld. Het oplossen van het ene probleem heeft effect op het andere. Een integrale werkwijze, waarin je als wijkteam deze vragen in samenhang benadert, ligt voor de hand. Wat dit precies betekent, is afhankelijk van de wijk waarin het team werkt.

 

Als je problemen van bewoners effectief wil aanpakken, moet je integraal aan de slag: hun vragen in samenhang bekijken. Maar wat is integraal werken eigenlijk? Integraal werken betekent werken vanuit verschillen, legt Anneke van der Ven van Movisie uit. Ook al valt dat niet mee. ‘Ik hoor vaak dat integraal werken moeilijk is. Maar het heeft echt een meerwaarde voor de oplossing als je het probleem vanuit verschillende perspectieven en deskundigheden kunt bekijken. Als je integraal werkt, vraag je je bijvoorbeeld niet alleen maar af of iemand genoeg inkomen heeft om rond te komen, maar ook wat het effect is op de opvoeding. Want als je je kind niet kunt geven wat het nodig heeft omdat je weinig inkomen hebt, kan dat veel extra stress geven.’

Minder instanties over vloer

Integraal werken zorgt voor minder verschillende hulpverleners en instanties over de vloer. Van der Ven: ‘De hulpverlening kan beter op elkaar worden afgestemd. Je wilt niet dat er voor iedere vraag weer een andere professional bij de cliënt aanklopt.’ Christa Smit, bijstandsconsulent van de Sociale Dienst en medewerker in het sociaal wijkteam in Beijum (Groningen) vertelt in Aan de slag met sociale wijkteams(Movisie, 2014) over hun nieuwe werkwijze: ‘Een voorbeeld van wat we nu anders doen is de aanpak van jeugdoverlast. We werken in de nieuwe aanpak veel collectiever en meer integraal. We houden bijvoorbeeld gezinsgesprekken met ouders in plaats van dat we alleen de jongeren betrekken in onze aanpak. Door een goede mix van individueel en collectief en het beter benutten van het opbouwwerk, worden problemen veel meer bij de wortel en minder verkokerd aangepakt en daardoor sneller opgelost. De onderlinge lijnen zijn ook veel korter en in de onderlinge communicatie bellen, sms’en en appen we elkaar gemakkelijk.’

 

'Problemen worden veel meer bij de wortel en minder verkokerd aangepakt'

 

Oog voor de wijk

Tegelijkertijd is integraal werken niet zomaar mensen bij elkaar zetten, omdát je integraal wilt werken, aldus Anneke van der Ven. ‘Je doet het vanwege de achterliggende vraag: wat heeft deze wijk nodig?’ De zwakke en sterke kanten kunnen in iedere wijk of in iedere dorpskern anders liggen. Dat brengt andere vragen, andere problemen en andere mogelijkheden met zich mee. In Nijmegen zorgt de ZZG Zorggroep voor wijkverpleging in alle wijkteams van de stad. Cecile Steentjes is ZZG-programmamanager en coördinator van de wijkverpleging in de sociale wijkteams in de wijken van de stad Nijmegen. Zij ziet in de praktijk dat ieder team anders is, zo vertelt ze op de website van In voor zorg: ‘Geen wijk is hetzelfde. Daarom heeft elk sociaal wijkteam een andere samenstelling. Zijn er bijvoorbeeld veel ouderen in een wijk, of jonge gezinnen, dan zie je dat terug in de professionals die deel uitmaken van het team. Vast vertegenwoordigd zijn wel altijd maatschappelijk werk, een Wmo-consulent, opbouwwerker en een wijkverpleegkundige. Het sociale wijkteam fungeert als de voelsprieten, oren en ogen van de wijk en speelt in op de vragen die spelen bij de bewoners.’

Praktische online wegwijzer voor wijkteams

Hoe werk je in een multidisciplinair team samen en hoe organiseer je op elkaar afgestemde ondersteuning en zorg voor inwoners? De website wijkteamswerken.nl bevat informatie, tips en praktische instrumenten gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Lees meer over het opstarten van een wijkteam, samenwerken, vragen van burgers, actief burgerschap en de organisatie achter de schermen!

Gezamenlijke werkwijze

Volgens Anneke van der Ven gaat integraal werken niet alleen over samen in een team zitten, maar ook over een gezamenlijke werkwijze. ‘Er moet ruimte zijn om naar elkaar te luisteren, en bijvoorbeeld samen een stijl van werken ontwikkelen. Het helpt als je een vergelijkbare visie hebt op je werkwijze. Als de politie of de sociale dienst in het wijkteam zitten, kunnen de meningen over wat er nodig is gemakkelijk in strijd zijn met elkaar: handhaven of ondersteunen.’ Daar moet je dan samen uitkomen. Een visie delen én een gezamenlijke werkwijze ontwikkelen kosten tijd. ‘Juist in deze startfase is het goed om tijd te reserveren om elkaar en elkaars werkwijze te leren kennen. Je hoeft het niet allemaal direct te weten en te kunnen.’  

 

'Juist in deze startfase is het goed om tijd te reserveren om elkaar en elkaars werkwijze te leren kennen'

 

Voor elkaar klaar staan

René Paulissen, teamleider van het sociale wijkteam in Beijum, komt ook aan het woord in Aan de slag met sociale wijkteams (Movisie, 2014). Hij vertelt hoe zijn team de tijd nam om elkaar te leren kennen: ‘Toen de eerste meldingen binnen kwamen, gingen we er op af in koppels van twee, daarbij mixten we mensen uit verschillende organisaties. Door elkaar vragen te stellen, te werken vanuit een open houding en door fouten met elkaar te bespreken, leren we heel veel van elkaar. Gaandeweg ontwikkel je samen een werkwijze. We staan voor pittige situaties. Het fijne is dan dat we voor elkaar klaar staan. Tijdens geplande momenten als intervisie én ongeplande momenten waarop dat nodig is.’
"https://www.movisie.nl/artikel/sociale-wijkteams-werken-integraal-buurt"


Vertaalslag nodig tussen burger en overheid

GESCHREVEN OP WOENSDAG, 4 MEI, 2016 - 11:25

Larissa Zegveld, directeur van KING

Er gebeurt ontzettend veel binnen gemeenten, zo werd duidelijk op het congres Overheid 360°. Dat er zoveel energie vrijkomt voor innovatie vind ik heel mooi om te zien. Het sterkt mij in de gedachte dat gemeenten echt die nabije overheid zijn die het verschil kunnen maken voor hun inwoners. Maar het wordt tijd om een volgende stap te zetten.

Vanuit VNG/KING ondersteunen we gemeenten om een nabije overheid te zijn. De Monitor Digitale Dienstverlening is de nieuwste uitbreiding in ons arsenaal van hulpmiddelen. Heel veel van wat wij doen is echter nog steeds eenrichtingsverkeer vanuit de overheid naar de burger. We zorgen ervoor dat alle instanties de juiste informatie hebben. Maar we denken te weinig na over welke informatie de burger nodig heeft. Dat kan anders.

We zullen wel moeten. Er zijn steeds minder ambtenaren om het werk te doen, dat is een trenddie zich al een aantal jaren laat zien. Daarnaast gaan burgers steeds meer zelf doen. In de private sector is zelfservice inmiddels een normaal onderdeel van winkelen en bankieren. Ook de overheid zal dit meer en meer gaan toepassen, omdat burgers er om vragen én omdat het nodig is. Maar we zullen burgers wel in staat moeten stellen om dit te kunnen. Onder meer door onze informatievoorziening te laten aansluiten bij hun leefwereld.

Neem de Omgevingswet. Er wordt volop gebouwd aan de informatievoorziening die nodig is om deze wet straks goed uit te voeren. De overheid maakt een Laan van de Leefomgeving, met ‘huizen’ met gegevens over onder meer natuur en luchtkwaliteit. Ook burgers gaan straks informatie zoeken in deze huizen. Maar dan moeten ze die informatie wel kunnen begrijpen. Dat is niet vanzelfsprekend, want de overheid gebruikt een andere taal dan burgers.

Ik zie hier een duidelijke rol voor de lokale overheid en daarmee voor VNG/KING. Gemeenten staan van alle overheden immers het dichtst bij de samenleving en kunnen die vertaalslag tussen systeem- en leefwereld maken. Bert Mulder, lector informatie, technologie en samenleving aan De Haagse Hogeschool pleit voor ‘woordenboeken’ als brug tussen de leefwereld van burgers en de systeemwereld van de overheid. In een eerder blog pleitte ik voor het bundelen en in samenhang aanbieden van alle overheidsdiensten en -informatie, zodat burgers deze veel beter kunnen gebruiken. Deze woordenboeken horen daarbij. 

Heel concreet zijn we bij VNG/KING bezig met het beter laten aansluiten van systeem- en leefwereld voor de Omgevingswet, door het inzetten van klantreizen. Daarin ontdekken we hoe de burger straks met deze wet aan de slag gaat en hoe we dat zo klantvriendelijk mogelijk kunnen inrichten. De systeemwereld van de overheid is daarbij echter nog steeds het uitgangspunt. Uiteindelijk zullen we het andersom gaan doen en maken we een informatie-architectuur die is opgebouwd rondom burgers in plaats van de kokers van de overheidsinstituten. Dat is de volgende slag die we gaan maken in de informatievoorziening en daar zijn we als VNG/KING hard mee bezig.

http://www.vngmagazine.nl/weblog/21016/vertaalslag-nodig-tussen-burger-en-overheid